چگونه یک دامنه مناسب انتخاب کنیم؟

چند هفته پیش بهتون کمک کردیم که تصمیم بگیرید کدام وب سایت برایتان مناسب است. تصمیم داریم این روند را با یک مرحله ی دیگر در ساخت یک وبسایت خوب ادامه دهیم… یعنی انتخاب نام دامنه ی وب سایت. اساسا نام دامنه شما ادرس شما در وب است، یعنی Yoursite.com.

نام های دامنه ی بیشماری در دسترس است و انتخاب گسترده ای از پسوندها ازمیان (com. Org. edu  وغیره) جود دارد. با این حال، فقط به این دلیل که خرید یکی از اینها آسان است، به این معنا نیست که تصمیم بزرگی برای ایجاد آن وجود ندارد. آمادگی داشته باشید، از خودتان پیشی نگیرید و اولین دامنه ای را که فکر می کنید مناسب است را  خریداری نکنید. درعوض، نکات زیر را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید بهترین نام ممکن را انتخاب میکنید.

 

خوب فکر کن بعد عمل کن

کارهای مهمتر اول

قبل از اینکه شروع کنیم، اجازه دهید  برخی مفاهیم مهم را مرور کنیم.  اغلب اصطلاحات “URL” و ” نام دامنه ” به جای هم استفاده میشوند، اما یک تفاوت وجود دارد. http://www.SiteMashhad.ir یک نشانی اینترنتی است که حاوی نام دامنه SiteMashhad.ir است. حالا تفاوت مشخص شد.

بریم سر اصل مطلب

از اول شروع می کنید؟

آیا از خانه ی اول شروع میکنید؟ نگران نباشید. این موضوع  ازادی بیشتری برای تصمیم گیری در انتخاب نام درست به شما میدهد. تفکر از دیدگاه تجاری به شما اجازه میدهد که از نقطه نظر بازاریابی به دامنه خود نگاه کنید و به شما کمک میکند تا دورنمایی از تصویر کلی داشته باشید.

از نقطه نظر(SEO) (بهینه سازی موتور جستجو)، دامنه شما یکی از اولین عناصری است که موتورهای جستجو هنگام مشاهده وبسایت به آن توجه می کنند. به همین دلیل است که باید اطمینان حاصل کنید که آن را با دقت انتخاب کرده اید. در زیر ۵ سبک برای نام تجاری و آپشن های دامنه  قرار داده ایم که می توانید در نظر بگیرید:

  • نام تجاری شخصی( com)، حس صداقت، اعتماد و اعتبار به وجود می آورد
  • نام تجاری عمومی/توصیفی (com ) باعث میشود سریع به هدف شرکت پی برد
  • نام تجاری پیشنهادی (com) با هدف شرکت به شیوه انتزاعی ارتباط دارد
  • نام تجاری اختیاری/عجیب و غریب (com) هیچ ارتباط مستقیمی با هدف شرکت ندارد
  • نام تجاری چند جزئی (com) که شامل نام و هدف شرکت میباشد

در حال حاضر نامی دارید؟

دامنه ی شما حداقل باید شامل نام شرکتتان باشد. این امر برند شما را برجسته تر میکند و کار کاربر را برای جستجوی انلاین شرکتتان اسان میکند. برای شرکت های ایجاد شده، کاربران اغلب فرض میکنند که آدرس شما همانند نام شرکت شماست و درست آن را در نوار آدرس قرار میدهند.

نکات بهینه سازی موتور جستجو! همانطور که گفتیم، گوگل، بینگ و …. دامنه ی شما را مورد توجه قرار میدهند، بنابراین یک پیشنهاد خوب، اضافه کردن یک کلمه کلیدی به نام دامنه وب سایت است. مثلا اگر حرفه ی شما عکاسی است و نام شما جین اسمیت است، میتوانید JaneSmithPhotography.com را انتخاب کنید.

پسوند مناسبی را انتخاب کنید

منظور ما از پسوند “com. Org.  و net ” به عنوان بخشی از ادرس یک سایت است. میدونیم که com از همه رایج تر است اما دلیل های زیادی هست تا یک پسوند دیگر برای دامنه انتخاب کنید. آیا نامی مدنظرتان است اما .com آن قبلا گرفته شده است؟ نگران نباشید! میتوانید از .me برای رزومه کاری خود و .photography برای علاقمندان به عکاسی استفاده کنید. اگر قصد دارید روی منطقه خاصی تمرکز کنید، میتوانید از پسوندهایی همچون .london  یا .tokyo استفاده کنید که میتواند به شما کمک کند تا نشان دهید چه شهرهایی را مد نظر دارید.

نام ساده ای انتخاب کنید

توصیه میکنیم که سعی کنید نام دامنه ای که انتخاب میکنید از سه کلمه بیشتر نباشد، و آدرستان تا حد ممکن کوتاه باشد، اسم های جذاب وهوشمندانه ای انتخاب کنید. ممکن است برای کاربران بخاطر سپردن نام های طولانی سخت باشد. چه رسد به اینکه ممکن است کاربرانتان با نام دامنه های طولانی دیگر، اشتباه بگیرند. نمیخواهید که کاربرانتان را از دست بدهید.

احتیاط! سعی نکنید سبکتان را در دامنه نشان دهید. برای مثال اگر نماینده ی املاک هستید نباید از دامنه یUrHome4Eever.com استفاده کنید، بلکه باید از Your Home Foreve استفاده کنید. نشانه های اتصال را میتوان در نام دامنه به کار برد اما بهترین راه در نوشتن نام، استفاده از کلمات واقعی است.

خوب فکر کن بعد عمل کن                                                                                        

مهم است که شما همان بار اول اسم مناسب رو انتخاب کنید. اگر به طور ناگهانی برنامه تون رو عوض کنید و اسم دیگری را انتخاب کنید مشتری های شما باید تلاش کنند تا دوباره شما رو پیدا کنند. واقعا ارزش دارد که همان بار اول فکر کنید که چه چیزی شما را از بقیه گروه ها متمایز میکند و آن را در نام خود برجسته کنید.

 

از مشکلات قانونی اجتناب کنید

قبل از انجام خرید در مورد اسمتان تحقیق کنید تا باعث سردرگمی مشتری یا بدتر از آن درگیر مسائل حقوقی نشوید. قبل از اینکه تصمیم خود را نهایی کنید مطمن شوید که نام دامنه ای را انتخاب نکرده اید که در مقابله با جستجوی پایگاه داده های علائم تجاری تخطی کرده باشید.

2 پاسخ ها
  1. بی نام
    بی نام می گوید:

    سلام.ببخشید دامین رو کجا ثبت کنیم که قابل اطمینان باشه. یعنی ۱۰۰ درصد مالکیتش برای خودمون باشه و در آینده مشکلی پیش نیاد.

    پاسخ دادن
    • طراحی سایت مشهد
      طراحی سایت مشهد می گوید:

      میتونید مستقیما در ثبت کننده های بین المللی معتبر مثل joker.com ثبت کنید.
      البته شرکت های واسط معتبر در ایران هم وجود دارند که دامنه ثبت می کنند.

      پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *